دکتر آسایی، عضو هیات علمی پردیس فنی دانشگاه تهران و مجری طرح اظهارکرد: برای دریافت حداکثر انرژی خورشید از صفحات خورشیدی دستگاه هایی در دنیا وجود دارد که میتوانند حداکثر توان را با توجه به شرایط محیطی، نور و زاویه خورشید ردیابی کند.
وی افزود: اگر سلولهای خورشیدی بر روی خودرو نصب شوند، با توجه به تغییرات زیاد دما، تابش نور آفتاب، زاویه تابش و وجود سایه درختان و ساختمان ها، لازم است که ردیاب حداکثر توان با سرعت بسیار بالا و بدون نیاز به سنسور دما، ردیابی را انجام دهد. در روشهای قبلی، بیش از پنج تا ۱۰ ثانیه زمان نیاز است تا بهترین موقعیت تابش خورشید ردیابی شود ولی در روش جدید در کمتر از یک ثانیه ردیابی انجام شده و علاوه بر آن دما نیز تخمین زده می شود.
آسایی تصریح کرد: باتوجه به ساخت خودرو خورشیدی «غزال ۲» در پردیس فنی دانشگاه تهران و لزوم وجود چنین دستگاهی با همکاری گروهی از محققان دانشگاه موفق به ساخت مبدل ردیاب حداکثر توان سلولهای خورشیدی باسرعت بالا بدون نیاز به سنسور دما شدیم که در مسابقات خودروهای خورشیدی استرالیا به روی «غزال۲» نصب و تست شد. وی افزود: این دستگاه در کمترین زمان ممکن حداکثر توان سلولهای خورشیدی را بدون سنسور دما ردیابی می کند.
آسایی خاطرنشان کرد: هدف اصلی ما این است این دستگاه را بر روی خودروهای معمولی مانند سمند نصب کرده و بر روی سقف خودرو نیز صفحات خورشیدی قرار دهیم. در این پروژه هدف تولید انرژی برای مصرف کننده های داخل خودرو مانند چراغ ها، بوق، برف پاک کن، شیشه بالابرها و غیره است. تامین این بخش از انرژی توسط سلولهای خورشیدی، نیاز به استفاده از دینام را کاهش داده و موجب صرفهجویی پنج تا هفت درصدی در مصرف سوخت خودرو میشود.
وی افزود: دراین راستا ایران خودرو برای انجام چنین پایلوتی موافقت کرده است به طوری که ۱۰ درصد هزینهها را تقبل کرده وخودرو و آزمایشگاههای مربوطه را در اختیار دانشگاه قرار میدهد. البته انجام این اقدام منتظر موافقت سازمان گسترش و نوسازی ایران و سازمان بهینهسازی مصرف سوخت است تا تمامی هزینههای پروژه تامین شود.